Zdravlje na dva točka

0

“Obeležavamo Međunarodni dan bicikla da bi skrenuli pažnju na vožnju bicikla u urbanim sredinama i na činjenicu da bicikl nije samo rekreacija ili sport, bicikl je prevozno sredstvo. Želimo da pokažemo da je vožnja bicikla lak, zdrav i jeftin prevoz koji doprinosi boljoj životnoj sredini.“

Ovim rečima obratio se holandski ambasador u Srbiji, Jost Reinćes, na biciklističkom skupu u Beogradu, koji su organizovali UN u Srbiji, Delegacija Evropske unije u Srbiji, Ambasada Kraljevine Holandije i UG Udruženje za bicikliste.

Foto: Marija Piroški

Tim povodom je za sve bicikliste i biciklistkinje organizovan poseban biciklistički matine ispod Brankovog mosta, kako bi se promovisao bicikl i biciklizam kao sredstvo koje doprinosi zaštiti životne sredine, smanjenju efekata staklene bašte i usporavanju klimatskih promena.

Ljubitelji dvotočkaša su na događaju mogli da razmene iskustva, nauče više o mogućnostima održive mobilnosti u Beogradu kroz prezentaciju vodiča Beograd na pedale, kao i da obave sitne popravke na svojim biciklima, ali i da uživaju u posebnim holandskim palačinkama.

Fransoaz Žakob, stalna koordinatorka UN, pozvala je građane da se što više kreću biciklima.

„Hajde da vozimo bicikle što više, ne samo na Svetski dan bicikla, već i svakog drugog dana, kako bismo istakli važnost biciklizma za zdravu okolinu i borbu protiv klimatskih promena. UN u Srbiji i partneri nastaviće da podržavaju lokalne i nacionalne vlasti u poboljšanju bezbednosti na putevima, biciklističke infrastrukture, i kako bismo se potrudili da biciklizam bude važan deo održivog modela transporta.“

Foto: Marija Piroški

Veći broj biciklista do 2030.

Kao jedan od najodrživijih, inkluzivnih, sigurnih i zdravih oblika mobilnosti, biciklizam je u maju  dobio veliki podstrek usvajanjem prvog ikad Panevropskog master plana za promociju biciklizma na Petom sastanku na visokom nivou o transportu, zdravstvu i životnoj sredini, koji se održao pod okriljem UN Ekonomske komisije za Evropu (UNECE) i Svetske zdravstvene organizacije. Srbija je takođe jedna od zemalja učesnica.

Master plan je osmišljen da pomogne nacionalnim i lokalnim akterima da usmere napore na promociji biciklizma. Sadrži sedam ključnih ciljeva koje treba sprovesti do 2030. godine: značajno povećati biciklizam u regionu; obezbediti odgovarajući prostor u korist aktivne mobilnosti; proširiti i poboljšati biciklističku infrastrukturu; razvijanje i primena nacionalne biciklističke politike, planova, strategija i programa; značajno povećati sigurnost biciklista i smanjiti broj smrtnih slučajeva i povreda u serijama; integrisanje biciklizma u zdravstvene politike; i integrisanje  biciklističke infrastrukture u planiranje korišćenja zemljišta, urbano, regionalno i transportno planiranje.

Predstavnik Udruženja građana Ulice za bicikliste Zoran Bukvić je najavio da se u okviru projekta Pan european programa, kroz Transnacionalni program Dunav koji finansira EU priprema izrada Nacionalne strategije za biciklizam koja će biti fokusirana na usvajanje zakonskih rešenja koja olakšavaju biciklistički saobraćaj, pravilnika koji usklađuju način projektovanja biciklističke infrastrukture i definisanja biciklističkih ruta širom Srbije koje će promovistati biciklistički turizam. Projekat će se baviti i jačanjem svesti o značaju i prednostima vožnje biciklom kao delu svakodnevne rutine naših građana.

Foto: Marija Piroški

O Međunarodnom danu bicikla

Generalna skupština je 2018. proglasila 3. jun za Međunarodni dan bicikla, čime je prepoznala značaj ovog prevoznog sredstva i njegov doprinos postizanju ciljeva održivog razvoja. Međunarodni dani su prilika da se poveća informisanost o određenim pitanjima i da se pozove na akciju, i to je upravo ono što mi radimo ovom prilikom.

Na ličnom nivou, vožnja bicikla je zdrava i jeftina, omogućuje da brzo pređemo kratke distance i ne zahteva mnogo prostora za parkiranje. Pored toga, vožnja bicikla nas čini srećnim. Na nivou ekonomije, kompanije znaju da zaposleni koji voze bicikl do posla ređe uzimaju bolovanje, kreativniji su i imaju tendenciju da budu srećniji. Konačno, na nivou urbanog planiranja i razvoja, vožnja bicikla može da unapredi grad u kome živite smanjenjem buke i vazdušnog zagađenja, zastoja u saobraćaju i prostora za parkiranje.

 

 

Podeli

Comments are closed.