Evropska unija je izgradila mehanizam predpristupne pomoći zemljama kandidatima za članstvo u EU, kao i zemljama potencijalnim kandidatima za članstvo – Instrument predpristupne pomoći “IPA”. Reč je o jedinstvenom instrumentu koji objedinjuje sve programe pomoći državama koje žele da pristupe EU. Instrument predpristupne pomoći IPA ima dva glavna cilja: da pruži pomoć zemljama korisnicima u ispunjavanju političkih, ekonomskih i kriterijuma koji se odnose na usvajanje pravnih tekovina EU. Drugi, izgradnja administrativnih kapaciteta i jačanje pravosuđa i procesa priprema za korišćenje strukturnih i konezionih fondova EU nakon pristupanja Evropskoj uniji.
Za budžetsko razdoblje 2007. – 2013. godine vrednost IPA pomoći je 11,468 milijardi evra. Planirano je da za fiskalni period 2014. – 2020. godine, za IPA II bude izdvojeno 14,110 milijardi evra.
IPA sadrži pet komponenti:
- Pomoć u procesu tranzicije i izgradnje institucija s ciljem ispunjavanja kriterijuma približavanja EU i jačanja administrativnih i pravosudnih kapaciteta;
- Pomoć za regionalnu i prekograničnu saradnju;
- Regionalni razvoj;
- Razvoj ljudskih resursa;
- Razvoj sela i poljoprivrede
Zemlje koje imaju pravo na korišćenje sredstava iz IPA podeljene su u dve kategorije:
- Zemlje kandidati za članstvo: Turska, Hrvatska (u procesu pristupanja), Srbija (Uključujući Kosovo i Metohiju u skladu sa Rezolucijom 1244), Crna Gora, BJR Makedonija, Island
- Zemlje potencijalni kandidati za članstvo: Bosna i Hercegovina, Albanija
U zavisnosti od kategorije u kojoj se nalaze pojedine zemlje, zavisi i u koliko oblasti mogu da konkurišu za predpristupnu pomoć: Zemlje potencijalni kandidati mogu da koriste 1. i 2. IPA komponente, a zemlje kandidati mogu da koriste svih pet komponmenti.
Zajedničko za sve je da IPA daje podršku naporima tih država na jačanju demokratskih institucija i vladavine prava i poboljšanja državne uprave, jačanju civilnog društva, poštovanju ljudskih i manjinskih prava, promociji jednakosti među polovima, regionalnoj saradnji, reformi privrede i smanjenju svih oblika siromaštva.
Istorijat
Razvojem EU nastao je čitav spektar raznih programa spoljne pomoći zemljama van Unije. U jednom trenutku, početkom milenijuma, postojalo je na desetine pravnih instrumenata na osnovu kojih su programi pomoći sprovodjeni što je stvaralo priličnu konfuziju i odsustvo koordinacije i zajedničkih kriterijuma. Postalo je očigledno da pravni instrument za dodelu i praćenje realizacije pomoći mora da se objedini i koordinira na nivou zajednica, a postupci pojednostave. Nastojanje je bilo da se finansijska sredstva koje Unija izdvaja za pomoć što bolje iskoriste, da daju najbolje rezultate uz povećanje kontrole i transparentnost procedura.
Septembra 2004. godine, Evropska komisija je predložila uspostavljanje novog instrumenta za predpristupnu pomoć IPA za budžetski period od 2007. – 2013. godine, a 17. jula 2006. godine Savet ministara EU osvojio je Uredbu o uspostavljanju Instrumenta za predpistupnu pomoć. Ovom uredbom dotadašnji program PHARE, SAPARD, ISPA, CARDS… objedinjeni su u jedinstveni instrument pomoći – Instrument for Pre-Accession Assistance “IPA“, koji je namenjen pružanju podrške “zemljama kandidatima za članstvo u EU, kao i potencijalnim kandidatima za članstvo u EU”.
Country | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Albania | 61.0 | 70.7 | 81.2 | 94.1 | 94.4 | 94.5 | 98.1 |
Bosnia & Herzegovina | 62.1 | 74.8 | 89.1 | 105.3 | 107.4 | 107.8 | 111.8 |
Croatia | 141.2 | 146.0 | 151.2 | 153.5 | 156.5 | 156.1 | 95.4 |
The former Yugoslav Republic of Macedonia | 58.5 | 70.2 | 81.8 | 91.6 | 98.0 | 101.8 | 117.2 |
Iceland | – | – | – | – | 12.0 | 12.0 | 6 |
Kosovo* | 68.3 | 184.7 | 106.1 | 67.3 | 68.7 | 68.8 | 73.7 |
Montenegro | 31.4 | 32.6 | 34.5 | 33.5 | 34.1 | 35.0 | 35.4 |
Serbia | 189.7 | 190.9 | 194.8 | 197.9 | 201.8 | 202.0 | 214.7 |
Turkey | 497.2 | 538.7 | 566.4 | 653.7 | 779.9 | 860.2 | 935.5 |
Multi-Beneficiary Programme | 129.5 | 137.7 | 188.8 | 141.7 | 186.2 | 176.2 | 177.8 |