Države članice kasne u sprovođenju odluka o pritvoru

0

Zajednička pravila o pitanjima povezanima s pritvorom, koja su jednoglasno donele države članice, sprovedena su u otprilike samo polovini od 28 država EU i Komisija poziva države članice na sprovođenje zajednički dogovorenih pravila za osobe koje su osuđene ili čekaju suđenje u drugoj državi članici EU-a.

U izvještaju se razmatra sprovođenje tri odvojene okvirne odluke EU koje obuhvataju (1) premeštaj zatvorenika, (2) uslovne mere i alternativne sankcije i (3) Evropski nalog za nadzor. Trima zakonodavstvima EU omogućuje se izvršavanje zatvorske kazne, uslovnih odluka ili alternativnih sankcija i mera nadzora u istražnoj fazi u državi članici EU različitoj od one u kojoj je osoba osuđena ili čeka suđenje. To može biti država državljanstva, uobičajenog boravišta ili druga država članica EU s kojom osoba ima bliske veze.

Pravila koja su države članice jednoglasno dogovorile između 2008. i 2009.godine , trebala su se sprovesti do (1) 5. decembra 2011. (2) 6. decembra 2011.godine, odnosno (3) 1. decembra 2012. Međutim, do sada je samo 18 država članica sprovelo odluku o premeštaju zatvorenika, 14 ih je sprovelo odluku o uslovnim merama i alternativnim sankcijama, a 12 je provelo Evropski nalog za nadzor (vidi prilog rasporeda po zemljama).

Cilj tih pravila je poboljšanje uzajamnog poverenje među pravosudnim sistemima u Evropi, što  je bitan element zajedničkog evropskog područja prava. Tri okvirne odluke takođe su važni alati za daljnu socijalnu rehabilitaciju zatvorenika i smanjenje korišćenja pritvora u istražnom postupku. Njihovo propisno sprovođenje od presudne je važnosti.

Zakasnelo ili nepotpuno sporvođenje u nekoliko država članica posebno je vredno žaljenja jer okvirne odluke mogu dovesti do smanjenja zatvorskih kazni koje sudije nameću nerezidentima. To bi moglo pomoći u smanjenju prevelike popunjenosti zatvora i na taj način poboljšati uslove pritvora, ali i omogućiti uštede u nacionalnim budžetima za zatvore.

Stoga Komisija poziva sve države članice koje to još nisu učinile da preduzmu hitne mere za potpuno sprovođenje propisa EU.

U današnjem izveštaju, daje se preliminarna procena stanja sprovođenja triju okvirnih odluka u državama članicama. U njemu se ne ocjenjuje kako se ta pravila primjenjuju s obzirom na to ih polovina država članica još ne sprovodi.

Sljedeći koraci

Evropska Komisija trenutno nema ovlašćenja za pokretanje postupaka zbog povrede prava na temelju člana 258. UFEU u pogledu okvirnih odluka donesenih pre stupanja na snagu Ugovora iz Lisabona (vidi član 10. stav 1. Protokola br. 36 Ugovora).

Od 1. decembra 2014. godine  Komisija će biti u mogućnosti da pokrenei postupke zbog povrede prava.

U današnjem se izvještaju  nudi se pregled područja u kojem je potreban dalji rad država članica kako bi se uskladilo nacionalno zakonodavstvo.

Kontekst

Svake godine, stotine hiljada  građana EU u postupku su suđenja ili su osuđeni zbog navodnih kaznenih dela u drugoj državi članici EU. Vrlo često, kazneni sudovi određuju pritvor nerezidenata u iščekivanju suđenja jer postoji strah da će pobeći i da neće doći na suđenje. Osumnjičenoj osobi, koja ima boravak u toj zemlji, u sličnoj bi se situaciji često izrekla manje prinudna mera nadzora, kao što su javljanje policiji ili zabrana putovanja.

Okvirne odluke predviđene su kao paket usklađenog i dopunskog zakonodavstva kojim se rješava pitanje pritvaranja građana EU u drugim državama članicama i mogu dovesti do smanjenog broja pritvora u istražnoj fazi ili kako bi se olakšala rehabilitacija zatvorenika u prekograničnom kontekstu. Postoje operativne veze među trima okvirnim odlukama, ali i između tih okvirnih odluka i Okvirne odluke o evropskom nalogu za hapšenje .

U junu  2011. godine , Komisija je predstavila Zelenu knjigu o pritvoru, u kojoj se ocenjuje kako pritvor u istražnoj fazi i uslovi  pritvora utiču na međusobno poverenje i delotvornu  sudsku suradnju među državama članicama i, generalno , koju bi ulogu EU trebalo da  ima u tom području (IP/11/702).

Ocenom brojnih odgovora na Zelenu knjigu ukazalo se na važnost da se prvo ispravno i pravovremeno sprovede postojeće zakonodavstvo EU čiji je cilj poboljšanje alternativnih mera pritvora.

Dodatne informacije

Informativni paket

Evropska komisija – kazneno pravosuđe – priznavanje odluka među državama članicama EU

Internetska stranica potpredsednice Viviane Reding, komesarke EU za pravosuđe

Pratite potpredsednicu na Twitteru:@VivianeRedingEU

Pravosuđe EU na Twitteru: @EU_Justice

Kontakti:

Mina Andreeva (+32 2 299 13 82)

Natasha Bertaud (+32 2 296 74 56)

Za javnost: Europe Direct, telefonom 00 800 6 7 8 9 10 11 ili e­poštom

PREMEŠTAJ ZATVORENIKA(Okvirna odluka 2008/909/PUP)USLOVNE  MERE I ALTERNATIVNE SANKCIJE(Okvirna odluka 2008/947/PUP)EVROPSKI NALOG ZA NADZOR(Okvirna odluka 2008/829/PUP)
Rok za SPROVOĐENJE5. 12. 2011.6. 12. 2011.1. 12. 2012.
Austrijaü (1. 1. 2012.)ü (1. 8. 2013.)ü (1. 8. 2013.)
Belgijaü (18. 6. 2012.)ü (23. 6. 2013.)û
Bugarskaûü (14. 3. 2012.)û
Češka Republikaü (1. 1. 2014.)ü (1. 1. 2014.)ü (1. 1. 2014.)
Kiparûûû
Nemačkaûûû
Danskaü (5. 12. 2011.)ü (5. 12. 2011.)ü (1. 12. 2012.)
Estonijaûûû
Grčkaûûû
Španijaûûû
Finskaü (5. 12. 2011.)ü (5. 12. 2011.)ü (1. 12. 2012.)
Francuskaü (7. 8. 2013.)ûû
Hrvatskaü (1. 7. 2013.)ü (1. 7. 2013.)ü (1. 7. 2013.)
Mađarskaü (1. 1. 2013.)ü (1. 1. 2013.)ü (1. 1. 2013.)
Irskaûûû
Italijaü (7. 9. 2010.)ûû
Litvanijaûûû
Luksemburgü (1. 3. 2011.)ûû
Letonijaü (1. 7. 2012.)ü (1. 7. 2012.)ü (1. 7. 2012.)
Maltaü (1. 1. 2012.)ûû
Holandijaü (1. 11. 2012.)ü (1. 11. 2012.)ü (1. 11. 2013.)
Poljskaü (1. 1. 2012.)ü (1. 1. 2012.)ü (1. 12. 2012.)
Portugalûûû
Rumunijaü (25. 12. 2013.)ü (25. 12. 2013.)ü (25. 12. 2013.)
Švedskaûûû
Slovenijaü (20. 9. 2013.)ü (20. 9. 2013.)ü (20. 9. 2013.)
Slovačkaü (1. 2. 2012.)ü (1. 2. 2012.)ü (1. 7. 2013.)
Ujedinjena Kraljevinaü (5. 12. 2011.)ûû
UKUPNO:181412
Podeli

Comments are closed.